Høringsfristen er 8. januar 2024.
Les forslaget til forskriften (PDF, 206 kB)
Bakgrunn
Etter kommuneloven har alle som er valgt som medlem av et kommunalt folkevalgt organ plikt til å delta i møter, og rett til fri fra ordinært arbeid når det er nødvendig på grunn av møteplikt i de kommunale organene.
Den som har et kommunalt tillitsverv har krav på å få dekket utgifter til skyss, kost og overnatting, og til kostnader ved tap av inntekt innenfor vedtatte rammer. Arbeidet som folkevalgt godtgjøres etter satser som vedtas av kommunestyret. Regelverket som kommunen vedtar etter Kommuneloven §8-3 til §8-10 skal gjøres som forskrift, se Forvaltningsloven kapittel VII.
Offentlige og private institusjoner og organisasjoner for de erverv, fag eller interessegrupper som forskriftene skal gjelde eller gjelder for eller hvis interesser særlig berøres, skal gis anledning til å uttale seg før forskriften blir utferdiget, endret eller opphevet. Så langt det trenges for å få saken allsidig opplyst, skal uttalelse også søkes innhentet fra andre, jf. Forvaltningslova §37.
Forslagets innhold
Forslag til forskrift bygger på kapittel 3 Forskrift om godtgjøring for folkevalgte i Nesna kommune i Reglement for folkevalgte og politisk delegeringsreglement for valgperioden 2019-2023, samt senere vedtatte satser for godtgjøring i PS 59/22.
Formannskapets innstilling i sak 66/23 pkt. 24 hvor godtgjørelsen for varaordfører og leder for kontrollutvalget foreslås økt er tatt inn i forslaget til forskrift under §6 Fast godtgjøring: Rammeområdet 10 Politisk styring økes til kr 1 690 000 (fast godtgjøring til varaordfører økes til kr 90 000, og leder i kontrollutvalget til kr 35 000). Midlene tas fra økt utbytte fra havbruksfondet/lakseskatt
Eventuelle andre vedtak som blir gjort i sak 101/23 i kommunestyrets møte vil også bli lagt ut på nettsida sammen med forslag til forskrift.
Innspill
Det bes om at høringsuttalelse merket med saksnummer 70/23 sendes Nesna kommune senest innen 8. januar 2024.
Høringsuttalelse kan sendes til postmottak@nesna.kommune.no.