Trinn 1: Første møte med aktuell instans
Stafettholder og foresatte/barnet presenterer problemstillingen for ny(e) tjeneste(r).
Avgjør hvem som skal være stafettholder i det videre arbeidet.
Stafettholder sørger for at aktuelle instanser får tilgang til stafettloggen. Få nytt elektronisk samtykke i stafettloggen fra ungdommen eller foresatte. Bruk papirskjema «samtykkeskjema» dersom barnet ikke har stafettlogg eller individuell plan.
Stafettholder har ansvar for møteledelse og referat. Avklar hvem som kaller inn til nytt samarbeidsmøte eller alternativt ansvarsgruppemøte. Dersom det blir enighet om å opprette individuell plan, avslutter vi vanligvis stafettloggen.
Verktøy:
Trinn 2: Planlegg tiltak
Aktuell instans legger fram plan for utredning/undersøkelse/tiltak i samarbeid med foresatte/barn/ungdom og ander aktuelle instanser.
Avtal tid og inviter til nytt møte.
Verktøy:
Trinn 3: Iverksett koordinerte tiltak
Avtalte utredninger/undersøkelser/tiltak blir iverksatt og gjennomførte på aktuelle arenaer. Bruk stafettloggen til dokumentasjon av tiltakene. Dersom det blir enighet om å opprette individuell plan, avslutter vi vanligvis stafettloggen.
Verktøy:
Trinn 4: Evalueringsmøte – drøftingsdel
Evaluer om barnets situasjon har endret seg som følge av de koordinerte tiltakene.
Få med barnets/ungdommens opplevelse av endring. Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og hens meninger skal vektlegges.
Verktøy:
Trinn 5: Evalueringsmøte – beslutning om videre koordinert innsats
Gjennomfør evalueringsmøte i nettverket.
Det finnes to mulige utfall:
- Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg.
- Avslutt saken.
De koordinerte tiltakene har ikke gitt ønsket effekt.
- Iverksett tiltak på nivå 1, nivå 2 eller nivå 3.
NB! Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og hens meninger skal vektlegges.
Verktøy:
NB: Ved mistanke om vold eller overgrep, ta direkte kontakt med politi 02800 eller Statens Barnehus 48 88 74 64 (dagtid).