Hvordan søke byggetillatelse
Noen byggetiltak kan du søke om uten å bruke fagfolk, men for større tiltak må ansvarlige foretak stå for både søknad, prosjektering og utførelse.
Publisert 26.06.2024 10:32
Sist endret 25.09.2024 12:56
Se denne filmen før du går i gang med byggesøknaden
De ulike søknadstypene
- Søknad uten ansvarsrett ("enklere søknad"): Det betyr at du selv kan stå ansvarlig. Du trenger med andre ord ikke et ansvarlig kvalifisert foretak for å sende denne søknaden. (jf. Plan og bygningsloven § 20-4)
- Søknad med ansvarsrett: For disse typene søknader er det nødvendig at et ansvarlig kvalifisert foretak søker for deg (jf. Plan og bygningsloven § 20-3).
Saksbehandling
Hvor lang tid tar det?
- For en-trinnssøknad, der alt er innenfor lovverket og ingen naboer har protestert, er behandlingstiden på søknaden 3 uker.
- For søknader som krever rammetillatelse, tiltak som har nabomerknader, eller tiltak som krever dispensasjon eller uttalelse fra andre myndigheter, er behandlingstiden 12 uker.
Hva koster det?
Når du har mottatt vedtak om det du har søkt om, må du betale gebyr for saksbehandlingen.
Se gebyrene for byggesak
Klage
Klagefrist
- Klagefristen er 3 uker fra den dagen vedtaket kom fram til den påførte adressen. Det er tilstrekkelig at klagen er postlagt innen den dagen klagefristen går ut.
- Klagen kan sendes via post til Nesna kommune, Movegen 24, 8700 Nesna eller via e-post til: postmottak@nesna.kommune.no.
Innhold i klagen
- Begrunnelse for klagen
- Nevne eventuelle andre opplysninger som kan ha betydning for kommunens vurdering.
- Ha med hvilket vedtak det klages på
- Ha med hvilke endringer som eventuelt ønskes.
- Klagen må undertegnes/signeres
Ferdigattest
Når bygget er ferdig, må du søke kommunen om ferdigattest.
Det er først når søknad om ferdigattest er godkjent at du har lov til å ta i bruk bygningen.
Trenger du hjelp?
Kort fortalt
- Vi anbefaler deg å lese innholdet på nettsidene til DIBK og kommunen før du kontakter oss.
- Hvis du trenger hjelp til byggesaksprosessen, må du kontakte en privat aktør.
- Mange tror at kommunen skal hjelpe med alle de ulike sidene i en byggesaksprosess. Som myndighet skal vi behandle søknader. Vi kan derfor ikke hjelpe til med å prosjektere, søke om eller gjennomføre tiltaket.
- Det er din oppgave å vurdere om tiltaket etter byggesaksregelverket er søknadspliktig, og om det faktisk er mulig å gjennomføre.
Vi kan dessverre ikke hjelpe deg med:
- å vurdere om byggetiltaket kan godkjennes (Fordi dette må vurderes av saksbehandler når saken er mottatt i komplett stand innenfor gjeldende saksbehandlingstider).
- å fylle ut søknadsskjemaer eller kontrollere søknaden din.
- å vurdere om dokumentasjonen er god nok for å få behandlet saken.
- å vurdere en sak som er til behandling hos en annen saksbehandler. Dette kan kun gjøres av saksbehandleren selv.
Bestill et møte med oss
Du kan bestille 30 minutter gratis generell veiledning med en byggesaksbehandler i kommunen.
Bestill tid hos saksbehandler