Du søker om omsorgsbolig ved å benytte deg av kommunens elektroniske søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester, eller ved å få søknadsskjema på papir ved henvendelse i servicetorg eller via hjemmetjenesten. Søknader vil bli tatt opp til vurdering i kommunens tverrfaglige tiltaksteam.
Omsorgsbolig (tilrettelagt bolig) kan omfatte
- Omsorgsbolig (tilrettelagt bolig) er et tilbud til personer som på grunn av alder, funksjonsnedsettelse eller av andre helserelaterte årsaker har behov for en bolig.
- Omsorgsbolig (tilrettelagt bolig) er ikke en tjeneste man har krav på, men kommunen skal medvirke til å skaffe boliger jfr. hol § 3-7.
Omsorgsbolig (tilrettelagt bolig) omfatter ikke
Det er ikke tjenester tilknyttet boligen, men beboeren kan søke og få tildelt helse- og omsorgstjenester på lik linje med andre hjemmeboende.
Kriterier for omsorgsbolig (tilrettelagt bolig)
- Søkers helsemessige og sosiale forhold tillegges avgjørende vekt ved behandling av søknaden.
- Omsorgsbehovet skal være slik at det vanligvis kreves at søkeren er i behov av hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester.
- Ulike tiltak i nåværende bolig (hjemmebaserte tjenester, ergonomiske tilrettelegginger og hjelpemidler etc.) skal være vurdert og/eller prøvd ut først og vurdert til å være utilstrekkelig.
Hva du som bruker kan forvente av oss
- Vi kartlegger ditt behov for omsorgsbolig/tilrettelagt bolig
- Vi vurderer din søknad i tverrfaglig tiltaksteam
- Kommunal husleiekontrakt og nøkkel til bolig ved tildeling
Hva forventes av deg?
- At du er enig i og signerer leiekontrakt
- At du forholder deg til gjeldende husregler
- At du varsler ved oppståtte skader på bolig/inventar
- At du betaler husleie
- At du selv står for innflytting/utflytting av leilighet
Hva er inkludert i husleien?
- Strøm
- Internett
- Hvitevarer
- Sykehusseng ved tilrettelagte boliger i Havnevegen
- Vask av leilighet etter utflytting
Pris
Den månedlige husleien reguleres årlig i kommunestyret.
Ansvarlig for tjenesten
Virksomhetsleder i hjemmetjenesten.
Saksbehandling
Saksbehandler innhenter nødvendig informasjon for å sikre at vedtak og tjenester bygger på korrekt og tilstrekkelig informasjon. Kravet til god utredning av tjenestebehovet og grundig saksbehandling må ses i sammenheng med dette. Saksbehandleren sender ut foreløpig svar hvis en må forvente lengre behandlingstid enn 4 uker jamfør forvaltningsloven.
Slik søker du
Søknadsskjema sendes elektronisk til postmottak@nesna.kommune.no eller pr post til Nesna kommune, Movegen 24, 8700 NESNA.
Hvordan søke helse- og omsorgstjenester
Ved spørsmål om tjenesten kan omsorgsmobil kontaktes på 91681720 eller send epost til virksomhetsleder for hjemmetjenesten.