Hjelpemidler – ett av flere tiltak
Hjelpemidler og tilrettelegging skal bidra til å løse praktiske problemer og må ofte sees i sammenheng med andre aktuelle tiltak. Slike tiltak kan for eksempel være trening, opplæring, behandling, rehabilitering, hverdagsrehabilitering, personhjelp, forebygging eller tiltak for trygghet og sikkerhet.
Du kan få låne nødvendige enkle hjelpemidler til egen bruk eller på vegne av andre fra Nesna kommunes hjelpemiddellager. Kommunen har et begrenset utvalg hjelpemidler. Dette gjelder kun lån av hjelpemidler for 6 måneder.
Ved lån av de enkle hjelpemidler som finnes på lager er det ikke nødvendig med henvisning fra lege. Dersom du låner noe for andre må du oppgi fullt navn, adresse og fødselsdato til den du henter hjelpemidler for.
Kortvarig lån av hjelpemidler
Ved behov for lån av kortvarige hjelpemidler, må du sende inn en søknad til Nesna kommune via Søknad om helse og omsorgstjenester.
Slike hjelpemidler kan være:
- Rullatorer
- Manuelle rullestoler
- Krykker
- Toalettforhøyere, fastmonterte eller frittstående
- Arbeidsstoler
- Prekestoler
- Dusjkrakker
Langvarig lån av hjelpemidler
Ved behov for lån av langvarige hjelpemidler der du har en varig og vesentlig funksjonsnedsettelse kan NAV hjelpemiddelsentral låne ut hjelpemidler. Søknad med dokumentasjon sendes til NAV direkte.
Du må ha langvarig, over to år, redusert funksjonsevne for å søke varig utlån av hjelpemidler. På Navs nettsider for hjelpemidler kan du lese mer om hvordan du søker hjelpemidler via NAV.
Hjelpemidlet må være nødvendig og hensiktsmessig for at du skal
- Få løst praktiske problemer i dagliglivet
- Kunne bli pleid i hjemmet
- Fungere i barnehage, grunnskole, videregående skole og som lærling
- Bli i stand til å skaffe deg eller beholde arbeid, eller gjennomføre utdanning eller arbeidstrening
Bruker, pårørende til bruker og fagpersonell kan søke om langvarig lån av hjelpemidler. Søknader må begrunnes og inneholde tilstrekkelig informasjon for å bli behandlet. For noen søknader kreves det spesielle vedlegg.
Hvis noen andre skal søke hjelpemidler på vegne av deg, som for eksempel kommunens hjelpemiddelkoordinator, må du fylle ut et fullmaktsskjema.
Dersom du trenger bistand til søknad om varige hjelpemidler, må du sende inn en søknad til Nesna kommune via Søknad om helse og omsorgstjenester. Da vil kommunal hjelpemiddelformidler kontakte og assistere deg i prosessen. Trenger du ikke hjelp av kommunens hjelpemiddelformidler, er det ikke nødvendig å sende en søknad til kommunen.
Med søknader for varige hjelpemidler skal det foreligge legeerklæring på de sykdommer/skader dette eventuelle hjelpemidlet skal avlaste. Desto mer informasjon man har, desto raskere vil behandlingen av søknaden være.
Alle grunnlag for at hjelpemidlet skal være hensiktsmessig og nødvendig skal være med for hvert eneste hjelpemiddel i enhver søknad. Her er hjelpemiddelkoordinator behjelpelig til utforming av søknad og vurdering.
Ofte stilte spørsmål om hjelpemidler
Først må søknaden skrives, hver eneste diagnose/skade som hjelpemidlet skal avlaste skal direkte kobles til hjelpemiddelets funksjon. Alle grunnlag for at hjelpemidlet skal være hensiktsmessig og nødvendig skal være med for hvert eneste hjelpemiddel i enhver søknad. Manglende dokumentasjon fører til lengre behandlingstid.
Hvis det ikke er mulig å søke på hjelpemiddelet digitalt, må søknaden gå med posten. Hvor lang tid det tar er avhengig av vær, arbeidsdager m.m.
Behandlingstiden for søknader hos NAV er fra en til tre uker. Hvis de har hjelpemidlene på lager, sender de dem til kommunen i løpet av noen få dager, senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opptil fem uker fra da hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses. Deretter må det eventuelle hjelpemiddelet fraktes til kommunen før det da er klar til henting/levering.
Innenfor kontortiden har man mulighet til å ringe, men man kan sende epost når som helst til sindre.remman@nesna.kommune.no og sende SMS til 94159608.
Hvis man ikke får svar blir man ringt opp igjen ved en senere anledning.
Nei, det er fornuftig å søke hjelpemidler så snart et behov begynner å oppstå, fremfor når det blir kritisk for å kunne fungere som man ønsker i hverdagen.
Enklere hjelpemidler kan etter avtale hentes i nederste etasje, på kommunehuset. Tilbakelevering gjøres på samme sted. Om det er nødvendig vil kommunal hjelpemiddelkoordinator levere utstyret til bruker.
Større hjelpemidler som sykesenger og løfte- hvilestoler vil bli levert og hentet av kommunen.
Utlånsperioden er i utgangspunktet seks måneder for enklere hjelpemidler, men den kan forlenges ved at du ringer, eller sender hjelpemiddelkoordinator SMS/epost.
Ved behov for hjelp til å vurdere lån av hjelpemidler i mer enn to år, har du mulighet til å ta kontakt med hjelpemiddelkoordinator.
Bruker eller pårørende av bruker har selv ansvar for å melde fra dersom hjelpemidler ikke er i bruk lenger, da vi har plikt til å sende de snarest mulig i retur til NAV.
Når du låner hjelpemidler, har du ansvar for å
- Få nødvendig opplæring i bruk
- Sette deg inn i bruksmåten
- Foreta vedlikehold som vask og enklere vedlikehold
- Gi beskjed om tap av hjelpemiddel og uhell
- Levere tilbake rengjorte hjelpemidler når behovet opphører
Alt utstyr lånt av kommunen skal oppbevares og brukes forsvarlig.
Det er viktig at utstyr som ikke er i bruk leveres tilbake i rengjort stand så snart som behovet for hjelpemidlet er over, slik at nye brukere får nyte godt av tilbudet. Det er mulig å levere hjelpemidler i gangen utenfor hjelpemiddellageret, i nederste etasje på kommunehuset.
På samme sted vil man kunne hente enklere hjelpemidler til kortvarig lån etter avtale med hjelpemiddelkoordinator. Man kan sende epost, SMS eller ringe kommunal hjelpemiddelkoordinator for å gi beskjed om tilbakeleverte hjelpemidler.