Helse- og omsorgshjelp? Hvordan finne frem.Her er noen tips for hvordan finne fram når du eller dine har behov for helse- og omsorgshjelp i kommunen. Publisert 08.11.2022 13:41 Sist endret 09.08.2023 15:09 For mange blir en dag hjelpebehovet blir større, og framtida kan se mer usikker ut. Da er det viktig at samarbeidet mellom deg og Nesna kommune fungerer. På denne siden kan du finne noen råd som tar utgangspunkt i de plikter kommunen har og de rettigheter bruker, og pårørende har. Hva er viktig for deg? Tenk over hva du kan og vil selv! Ofte er hjelp til egen mestring en svært viktig del av det å få bistand. Beskriv situasjonen din Dine beskrivelser og fortellinger samt pårørendes erfaringer er viktige. Opplysninger fra sykehus, fastlege og andre steder du har fått behandling bør også legges fram. Dine opplysninger Alle opplysninger skal nedtegnes/journalføres av Nesna kommune. Dine rettigheter Du har rett til å se den vurderingen kommunen gjør. Alle opplysninger som finnes nedtegnet om deg skal være tilgjengelige for deg. Da kan du selv se om hjelpen passer til det som var problemet. Dette vil bidra til at behovet for hjelp eller bistand avklares på en tillitsfull måte. Det er viktig at kommunen viser seg fleksibel med hensyn til type og omfang av bistand. Kommunen er der for deg Det skal være enkelt å kontakte kommunen. Det kan være via et telefonnummer som er lett å finne, en epostadresse, eller et fysisk kontor med oppmøteadresse. Kanskje kan det du trenger hjelp til, enkelt løses med en telefon eller epost. Men ofte er situasjonen sammensatt, og man må møtes for å klargjøre situasjonen. Derfor kan du be om et personlig møte. Den du møter skal ha god kunnskap om hva kommunen plikter å gi av tjenester. Du skal få informasjon om hva slags hjelp eller bistand som er aktuell og hvordan det blir avgjort. Du har rett til å ta med deg pårørende eller en venn dersom du ønsker det. Den du har meg kan du gi fullmakt til å dele all informasjon som du selv også får. Når det ikke går som det skal En uheldig utvikling kan skyldes sykdommen selv, men kan også oppstå fordi hjelpen ikke er tilpasset din situasjon. Om du har god kontakt og dialog med kommunen vil problemene oftest løse seg. Forsøk i første omgang å ta en direkte prat med dem som gir deg hjelpen. Ved å sette av nok tid til å klargjøre situasjonen legges grunnlaget for videre samarbeid i den perioden hjelp og bistand er nødvendig. Det er i møter mellom mennesker og med tillitsfull dialog at vi kan finne de gode løsningene. Iblant er likevel spørsmålet om klage aktuelt. Kommunen skal være konkret og gi deg tydelig veiledning om hvor en klage skal sendes. Uenighet om brukerens evne til selv å bestemme og hva som er best for bruker er vanlig. God kontakt med brukers fastlege er viktig og i vanskelige saker kan til slutt Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) være avgjørende. Pasient- og brukerombudet er en god veileder som kan gi verdifull bistand og gjerne kan kontaktes før konflikten har vokst seg stor og fastlåst. Hjelp fra ombudet er gratis. Les mer og finn kontaktopplysninger hos Pasient- og brukerombudet Til deg som pårørende Som pårørende er du viktig og ofte helt avgjørende, både for din nærmeste og for kommunen. Det er viktig å være klar over at kommunen først og fremst er forpliktet overfor brukeren. Din deltakelse som pårørende krever brukerens godkjennelse. Det er klokt at bruker og pårørende tidlig avklarer hvordan de vil samarbeide og snakker om dette med en representant for kommunens tjenester. Dersom bruker ikke er i stand til å ivareta sin egen situasjon, er det normalt brukerens pårørende som blir brukers talsperson. Gode samtaler og avtaler mellom bruker og pårørende er viktig. Disse bør gjennomføres før hjelpebehovene blir omfattende.