Bli med på undersøkelse om aldersvennlige boliger og omsorgsboliger

I forbindelse med prosjekt fremtidens omsorgsboliger, aldersvennlige boliger og bomiljø, spør vi alle innbyggere som er 55 år eller eldre om å delta i en spørreundersøkelse om temaet.

Det norske samfunnet er i endring og snart blir det flere eldre enn barn og unge, noe som vil øke presset på de kommunale omsorgstjenestene. Dette kan ikke alene løses med bygging av omsorgsboliger og sykehjemsplasser og økt rekruttering av helsepersonell. Nesna kommune ønsker å spørre befolkningens mening om hvordan vi kan utvikle fremtidens omsorgsboliger, aldersvennlige boliger og bomiljø i Nesna kommune.

Ressurssterke eldre

Kommende generasjon eldre er ressurssterke, aktive og ønsker å bo hjemme lengst mulig. Undersøkelser av eldres boligpreferanser på landsbasis viser at det blant de yngste seniorene er betydelig etterspørsel etter private boligløsninger som i dag bare finnes i begrenset grad i det ordinære boligmarkedet i Nesna kommune.

Det vil i årene som kommer være viktig å tilpasse boligutviklingen etter de demografiske endringene man står overfor. Det vil blant annet være avgjørende å ivareta seniorenes boligbehov, både i det private boligmarkedet og i det kommunale boligtilbudet. Det er derfor viktig med god deltakelse i undersøkelsen, slik at vi får kartlagt behov og ønsker for den videre boligutviklingen.

Hvorfor denne undersøkelsen?

Nesna kommune har en høy andel gamle eneboliger. Erfaringsmessig er at mange eldre innbyggere opplever vansker med å bo i slike boliger på grunn av nivåforskjeller, gamle trapper og utforming som generelt er mindre aldersvennlig. Det er også en viktig erfaring at innbyggere vanligvis venter for lenge med å enten foreta tilpasninger i boligen, eller med å lete etter annen bolig.

Hvem bør delta?

Vi ber alle innbyggere fra fylte 55 år om å delta i undersøkelsen. Vi er klar over at veldig mange, spesielt i den yngre delen av utvalget, ikke anser seg som verken gammel eller i behov av annen bolig enn i dag. Vi vet også at innbyggere vanligvis er for sent ute med å tenke på egnethet ved boligen sin, derfor er det viktig at vi får tidlige innspill om hva de som er 55 år og eldre mener om temaet bolig og alderdom.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er frivillig og anonym. Du kan fylle ut undersøkelsen både digitalt og ved å levere inn papirskjema.
Undersøkelsen er åpen i perioden 11. april til 11. juni, 2024.

Helse- og omsorgssektoren har utarbeidet en kartleggingsundersøkelse med formål å øke kunnskapen om hvilke behov fremtidige og nåværende eldre befolkning på Nesna trenger og ønsker av bolig og boligtilpasning. Målgruppen for undersøkelsen er alle innbyggere som er fra 55 år og eldre.

Delta i undersøkelsen

Du kan også hente undersøkelsen som papirskjema på kommunens servicetorg.

Du blir i undersøkelsen bedt om å svare på spørsmål med flere valg for svar om boligen du har i dag, og hva du tenker om bolig når du blir eldre. Vi har bevisst ikke definert hva «eldre» betyr. Dette er en oppfatning som varierer mellom personer.